هیچ کسی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، محدودیتی ندارد. شما برای اینکه که بخواهید به یک انسان موفق مبدل شوید، حتما نیازی به یک مدرک دانشگاهی آن هم از یک دانشگاه درجه یک، و یا به یک حساب بانکی پر از پول یا پدری سرمایهدار، و یا حتی تجربه کاری و سابقه چندین ساله در یک شرکت بزرگ ندارید. البته این به این معنی نیست که هیچ چیز نیاز ندارید. اگر میخواهید یک کارآفرین موفق باشید و یک استارتاپ قوی راه اندازی کنید، حتما باید یک برنامه قوی و انگیزهای محکم برای شروع و حرکت در این مسیر داشته باشید.
اگر شما امروز مشغول راه اندازی استارتاپ یا کسب و کار خودتان هستید و انگیزه این کار را دارید، ولی هنوز نمیدانید بهترین مسیر و مراحل ایجاد استارت آپ کدام است، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و با ما در تماس باشید.
امیدوارم با پیمودن این ۱۲ گام از مراحل ایجاد استارت آپ بتوانید به قله موفقیت خود نزدیک شوید.
مراحل ایجاد استارت آپ
گام اول از مراحل ایجاد استارت آپ : ارزیابی خودتان است.
اجازه دهید از ابتداییترین سوالی که باید از خودتان بپرسید شروع کنیم: چرا من میخواهم یک کسب و کار (استارتاپ) برای خودم داشته باشم؟ از جواب این سوال به این نتیجه خواهید رسید که چه نوع کسب و کاری برای شما مناسب است و قصد دارید چه کاری را شروع کنید. اگر قصد دارید که درآمد بیشتری داشته باشید، باید فشار کاری بیشتری را تحمل کنید و یک کار اضافهتر را شروع کنید. ولی اگر میخواهید آزادی بیشتری در زندگیتان داشته باشید و نمیخواهید از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر هر روزتان را به کس دیگری اختصاص دهید، شاید باید کار کارمندی خود را رها کنید و یک کار جدید برای خودتان شروع کنید …
وقتی که دلیلی برای تحول در زندگیتان پیدا کردید، سعی کنید از خود سوالات بیشتری را بپرسید تا کاملا متوجه شوید که چه نوع کسب و کاری برای شما مناسب است و چقدر در این راه ثابت قدم خواهید بود. حتماً از خودتان بپرسید:
سعی کنید در پاسخهای خود کاملا صادق باشید و با خودتان رودربایستی به هیچ وجه نکنید. جوابهای شما، پایههای اصلی هر کاری که بخواهید در آینده شروع کنید را برایتان مهیا میکند. پس اگر واقعیتها و حقایق درون و برون خودتان را هرچه زودتر کشف کنید، نفع بیشتری خواهید برد.
گام دوم: درباره ایده استارتاپ خود فکر کنید
آیا تا حالا به یک ایده خفن استارتاپ رسیده اید؟ اگر تا به حال ایده خودتان را پیدا کرده اید، به شما تبریک می گوییم! پس میتوانید گام بعدی را برای راه اندازی استارتاپ بردارید و مراحل ایجاد استارت آپ را شروع کنید. اما اگر هنوز به ایدهای نرسیده اید، و یا فکر میکنید ایده شما خیلی هم چنگی به دل نمیزند، نا امید نشوید. در دنیای امروز هزارن راه علمی و عملی برای شروع یک طوفان فکری و رسیدن به ایده ناب وجود دارد.
برای پختن فکر خود و یا رسیدن به یک ایده ناب از خودتان بپرسید، «بعد از این چه چیزی و این موضوع چطور میتواند چشم انداز کسب و کار شما را تغییر دهد و شما چقدر از آن مطلع هستید؟ چیزهایی که برای شما مشکلاتی به وجود می آورد را سعی کنید شناسایی کنید و برای آنها چارهای بیندیشید. مردم همیشه اتفاقات خوب را نسبت به چیزهای بد ترجیح میدهند. اگر کسب و کار شما بتواند مشکلی از مردم را حل کند، مطمئن باشید مورد حمایت و سپاس مردم قرار خواهید گرفت. مهارتهای خود را در زمینههای جدید و به روز بکار بگیرید. در خیلی از صنایع و شرکتهای بزرگ و کوچک یک کار را تنها از یک روش به سرانجام میرسانند. زیرا همه این شرکتها فکر میکنند این راه تنها راه انجام کار است و تا به حال از همین راه به نتیجه خود رسیده اند. در اینجاست که اگر به قول سهراب سپهری «چشمان خود را بشویید و جور دیگری ببینید» مسلما با تغییر زاویه دید خود روشهای جدیدی برای همان کار قدیمی پیدا خواهید کرد. سعی کنید از ارزانترین، سریعترین و بهترین روش و دست آورد ممکن استفاده کنید.
آیا ایده استارتاپ یا کسب و کاری دارید که فکر میکنید خیلی هم منحصر به فرد و جدید نیست؟ پس درباره روشهای فعلی که بوسیله آنها این کار انجام میشود، فکر کنید. با خودتان بیندیشید که چطور میتوانید این کار را ارزانتر، سریعتر و بهتر انجام دهید؟ همچنین درباره روشهای فعلی تحقیقات میدانی انجام دهید. بین مردم بروید و از آنها سوال کنید، از توصیههای کارآفرینان دیگر استفاده کنید، تحقیقات آنلاین انجام دهید و یا از هر روش تحقیقی که میشناسید و فکر میکنید پاسخگوی سوالات شما ست، استفاده کنید. هر چقدر امروز دانش و آگاهی خود را درباره روش کاری خود بالاتر ببرید، فردا با چالشهای کمتری روبرو خواهید بود.
گام سوم: تحقیقات بازار برای راه اندازی استارتاپ
آیا کاری که شما قصد شروع آن را دارید، تا به حال کس دیگری آغاز کرده است؟ اگر نه، آیا دلیل خوبی برای انجام دادن این کار دارید؟
با استفاده از این سوال، شروع به انجام تحقیق درباره رقبا و یا شرکای احتمالی استارتاپ خود در بازار نمایید. این خط فکری، موضوعاتی که باید به صورت کامل در پروژه تحقیقاتی و روش مطالعه خود به آنها بپردازید را برای شما تفکیک و بخشبندی خواهد نمود. برای مثال، در روش مطالعه خود میتوانید از مصاحبههای تلفنی و یا رو در رو استفاده کنید. همچنین میتوانید در پرسشنامههای خود سوالات مستقیمی مانند «شما در هنگام خرید این محصول/ سرویس، چه فاکتورهایی را در نظر خواهید گرفت؟» و «چه چیزهایی را برای بهتر شدن و بالاتر رفتن سطح کیفیت این کالا/ سرویس پیشنهاد می کنید؟» و یا «شما این محصول/ سرویس را چطور بیشتر میپسندید؟» را از مخاطبین خود (مشتریان بالفطره و آینده شما) بپرسید.
نکته مهم در این گام این است که مواظب باشید هیچ یک از این سه اشتباه رایج را که اغلب در تحقیقات بازار خود انجام می دهند، مرتکب نشوید:
گام چهارم: درباره استارتاپ خود، نظرسنجی کنید (انتقادات و پیشنهادات دیگران را جمع آوری کنید)
بگذارید مردم با محصول یا خدمات شما ارتباط برقرار کنند و ببینند که چه واکنشی نسبت به آن خواهند داشت. مطمئن باشد چشم افراد جدید، مشکلاتی را میبینند که از دید شما پنهان مانده اند. به علاوه، این افراد به اولین طرفداران برند شما تبدیل خواهند شد. به خصوص اگر شما به نظرات آنها را گوش کنید و ایشان نیز محصولتان را دوست داشته باشند.
یکی از سادهترین روشهایی که با آن میتوانید از بازخوردهای مردم استفاده کنید، بکارگیری روشی است که Eric Ries در کتاب «The Lean Startup» روی آن تمرکز میکند. این روش سه پایه اصلی دارد: نمونه سازی، تجربه، چرخش (اصلاح). شما با عرضه محصول، جمع آوری انتقادات و پیشنهادات مصرف کنندگان و سپس اصلاح محصول بعدی و اعمال نظرات مردم در آن، همیشه در حال بهبود محصول خود خواهید بود و مطمئن باشد که همیشه محصول مناسبی را به دست مخاطبینتان خواهید رساند.
فقط در نظر داشته باشید که تنها برخی از این نظرات، چه خواهان تغییراتی بوده باشند و یا نه، بازخوردهای خوب و مفیدی هستند. و برخی دیگر برای شما کارایی نخواهند داشت. به همین دلیل، شما برای دریافت نظرات مشتریان خود میبایست روش و برنامه مخصوصی طراحی کرده باشید.
در اینجا شش مرحله برای بررسی و مطالعه بازخوردهای ارائه شده به شما پیشنهاد میکنیم:
همچنین یکی از راههایی که میتوانید از نظرات دریافتیتان استفاده کنید، آن است که نظرات مثبت مردم، درباره استارتاپ خود را به جایی با عنوان «دیوار عشق» بفرستید. جایی که در آن تمام تشکرهایی که دریافت کرده اید را جمع میکنید. این دیوار عشق نه تنها به شما روحیه خواهد داد، بلکه شما می.توانید بعدها، یعنی زمانی که وارد بازار شدید و شروع به فروش محصول یا ارائه خدمات نمودید، از این پیامها به نفع خود استفاده کنید. نمایش آنلاین این نظرات مثبت، و یا حتی دهان به دهان شدن آنها میان مشتریان و مخاطبین شما، تاثیرات بسیار بزرگی را در کار شما خواهد داشت.
گام پنجم: ایده استارتاپ خود را رسمی و قانونی کنید.
تمام مراحل و جنبههای قانونیای که برای کار و ثبت ایده خود باید انجام دهید را به سرعت شناسایی و اجرایی کنید. به این صورت دیگر نیازی نیست تا نگران مسائلی مانند دزدیده شدن ایده ارزشمند خود، دور خوردن توسط شرکایتان، و یا گیر افتادن در پرونده و شکایتی که روحتان نیز از آن بی خبر است و منتظرش نیستید، باشید.
لیست اقدامات قانونیای که نیاز دارید تا به سرعت انجام دهید ممکن است شامل موارد زیر شوند:
ممکن است بسیاری از این امور را خودتان به تنهایی قادر باشید که انجام دهید. اما توصیه میکنیم در این راه از افراد مجرب و یا وکلا کمک و مشاوره بگیرید تا بعدها با مشکلی روبرو نشوید.
گام ششم: طرح تجاری (بیزینس پلن) برای استارتاپ خود تهیه کنید
یکی دیگر از گام های مراحل ایجاد استارت آپ بیزینس پلن می باشد، در حقیقت شرح مفصلی از نحوه رشد و تکامل استارتاپ شما از مرحله آغازین تا ارائه محصول نهایی به شمار میآید.
از دید صاحب نظران و متخصصی این حوزه، شما احتمالا میتوانید تمام مطالبی که میخواهید برای مخاطب خود عنوان کنید را در ۲۰ تا ۳۰ صفحه بیان نمایید. علاوه بر آن ۱۰ صفحه دیگر نیز برای ارائه ضمائمی مانند، گزارشات مالی ماهانه، رزومه کاری مدیران شرکت و دیگر جزئیات و نقشههای مربوط به طرح نیاز دارید. اگر طرح کسب و کاری تهیه کرده اید که بیش از ۴۰ صفحه بود، احتمالا نتوانسته اید که آن را به خوبی خلاصه و مفید ارائه دهید.
به نظر بسیاری از کارشناسان وجود صفحات و بخشهای زیر را در یک بیزینس پلن (طرح کسب و کار) الزامی است:
در صفحه اول خود ابتدا نام طرح را بیاورید. البته نام گذاری یک طرح مشکلتر از آن چیزی است که تصور میکنید. قبل از انتخاب نام، حتما پیرامون روشهای علمی گزینش اسم تجاری مطالعه داشته باشد.
این بخش شامل خلاصهای از فصلهای مهم طرح است که غالبا شامل چکیدهای از توضیحات پیرامون شرکت، مشکلاتی که قرار است فعالیتهای این استارتاپ حل کنند، راهکارهای ارائه شده از طرف شرکت و دلایل و استراتژیهای آن میباشد.
قصد دارید چه نوع کسب و کاری را راه اندازی نمایید؟ وضعیت صنعت شما به چه صورت است؟ آینده صنعت شما به چه صورت خواهد بود؟
بازار هدف شما کجاست؟ و چگونه میتوانید به بالاترین حد فروش خود در بازار برسید؟
نقاط قوت و ضعف رقبای شما در چیست؟ شما برای پشت سر گذاشتن رقبای خود چه برنامهای دارید؟
محصول یا خدمات نهایی شما چیست، و چه برنامهای برای توسعه آن دارید؟ پس از پاسخگویی به این سوال باید به فکر تامین بودجه برای ارائه این محصول یا خدمت باشید.
شرایط کاری روزانه در این طرح چگونه خواهد بود؟ برنامههای این طرح به چه شیوهای قرار است اجرایی شوند؟
بودجه این طرح از چه محلی، در چه زمانی و به چه نحوی تامین خواهد شد؟ در بحث مالی، چه پیشبینیهایی انجام گرفته است؟ و چه چیزهایی را باید در نظر داشته باشید؟
برای پاسخ به هر یک از سوالات، شما میتوانید بین یک تا دو صفحه مطلب بیان نمایید.
همیشه به یاد داشته که بیزینس پلن یک طرح زنده است. با گذشت زمان و رشد استارتاپ (کسب و کار) شما این طرح نیز باید با توجه به وضعیت طرح در آن زمان، به روز رسانی شود.
گام هفتم: تامین مالی راه اندازی استارتاپ
هزاران راه مختلف در جهت تامین سرمایه و بودجه شروع یک طرح وجود دارد. کارشناسان و صاحب نظران مختلفی نیز در این زمینه روشهای مختلفی را ارائه نموده اند. در اینجا به ۱۰ روش رایج تر برای جذب سرمایه اشاره میکنیم. شما با توجه به منابع در دسترستان، موقعیتی که در آن هستید، و سبک زندگی خود، میتوانید به یکی از این روشها برای جذب سرمایه فکر کنید:
گام هشتم: محصولات یا خدمات خود را توسعه دهید
بعد از اقدامات اولیه در مراحل ایجاد استارت آپ و تمام تلاشهایی که برای راه اندازی کسب و کار خود انجام میدهید، بهترین اتفاقی که برای شما رخ میدهد این است که ببینید ایده استارتاپ شما زنده شده است و زندگی می کند. اما به خاطر داشته باشید که برای تولید یک محصول، به تنهایی کاری را نمیتوانید از صفر تا صد انجام دهید. مثلا اگر قرار است یک برنامه کامپیوتری و یا اپلیکیشن طراحی کنید و به بازار ارائه دهید، و تخصص آن را نیز ندارید، پس حتما به یک مهندس نرم افزار نیاز دارید. یا اگر به فکر تولید انبوه یک محصول هستید، به یک تیم مجرب برای این کار نیاز خواهید داشت. در این مورد خاص اپی اکو یکی از معتبرترین و مجربترین مراکزی است که در تمام مراحل کاری، در بحث فروش محصولات نرم افزاری میتواند به شما کمک کند.
برای توسعه محصول یا سرویس خود حتما میبایست استراتژی خاصی داشته باشید که در آن تمام نکات مربوط به روش ساخت، تهیه مواد اولیه، نحوه قیمت گذاری و … را پیش بینی کرده باشید. در زمان تولید محصولات خود، حتما باید دو نکته مهم را مد نظر داشته باشید: سهولت در روش تولید و رسیدن به کیفیت مطلوب. بهترین انتخاب برایتان الزاما ارزانترین قیمت تمام شده برای محصول شما نیست، حتی اگر این افت قیمت بخاطر کاهش هزینه تولید باشد. نکته مهم دیگر آن است که محصول شما باید بتواند به سرعت توجه بخشی از مخاطبان و مشتریان را جذب خود نماید.
وقتی برای توسعه تولید و برون سپاری برخی از امور آمادگی دارید، که حتما مطمئن باشید:
– میتوانید کنترل پروسه تولید محصول خود را حفظ نمایید و مرتبا پیرامون آن بیاموزید. اگر توسعه محصول خود را به شرکت یا شخص دیگری برون سپاری نمودید، و بر آن نظارت نداشتید، انتظار نداشته باشید که پیشبینیهای شما تحقق یابد.
– بدهیها و چکهای خود را تا جای ممکن کاهش دهید، تا خطر کمتری شما را تهدید کند.
– اگر شما تنها یک نفر مهندس و متخصص در سیستم خود داشته باشید، این احتمال وجود دارد که هیچ کس نتواند بر درستی کار وی نظارت داشته باشد و آن را کنترل نماید. اگر هم از چندین کارشناس و مهندس پیمانی و دورکار استفاده میکنید، در نتیجه دیگر نیازی نیست که تنها به یک نفر اعتماد کنید و تنها به حرف وی گوش دهید.
– برای کار خود متخصص استخدام کنید، نه همه کاره! از فردی استفاده کنید که تنها در تخصصی که شما نیاز دارید تبحر و تخصص داشته باشد، نه کسی که آچار فرانسه است و در همه کاری تخصص دارد.
– تمام تخم مرغهای خود را در یک سبد نگذارید. مطمئن شوید که با رفتن یکی از مهندسین و متخصصان از تیمتان، و یا اتمام یا شکست قرارداد یک نفر همه چیز را از دست نمیدهید و کل پروسه از دست شما خارج نمیشود.
– اگر میخواهید در هزینههای خود صرفه جویی کنید، سیستم توسعه و تولید محصولات خود را مدیریت نمایید. حقوق پرداختی شما به متخصصین به میزان تخصص و کارایی ایشان بستگی دارد، پس مواظب باشید از متخصصینی استفاده کنید که تنها در حد نیاز شما هستند و توان حل مشکلاتی را دارند که شما در کار خود با آن مواجه هستید. با این حساب دیگر به کسی حقوق اضافهتر از آنچه نیاز شماست پرداخت نخواهید کرد.
مسلط بر کار خود باشید
برای اینکه بتوانید آرامش خاطر بیشتری داشته باشید و با خیال آسودهتر به امور استارتاپ خود بپردازید، سعی کنید تا جایی که میتوانید پروسه تولید (کاری) خود را بیاموزید و اطلاعات تخصصیتان را بالا ببرید. در نتیجه بعد از این میتوانید خودتان هم به توسعه کسب و کارتان کمک نموده و در مرحله استخدام با دانش بیشتری متخصصین را ارزیابی نمایید.
البته این پروسه برای شرکتهای خدماتی بسیار متفاوتتر خواهد بود، ولی از اهمیت آن کم نمیشود. به یاد داشته باشید، شما مهارتهای مختلفی دارید که هم اکنون مردم حاضر به خرید آن هستند، اما تعیین کمیت این مهارتها کار دشواری است. چگونه میتوانید خود و تواناییهای خود را به دیگران نمایش دهید؟ در نظر داشته باشید از خدمات خود نمونه کارهایی برای ارائه تهیه کنید. مثلا اگر نویسنده هستید نوشتههای خود، اگر طراح هستید نمونه طراحیهای خود، و اگر هنرمند هستید نمونه کارهای هنری و آثار خود را در وب سایت خودتان نمایش دهید.
همچنین اگر نیاز به دوره، گواهینامه و یا مدرک خاصی در رشته خود دارید، هر چه زودتر آن را دریافت کنید تا در زمانی که کسی به شما مراجعه نمود و یا در مناقصهای برنده شدید، دیگر شانس خود را به خاطر ضعف در اسناد و مدارک از دست ندهید.
گام نهم: برای استارتاپ خود تیم سازی کنید
یکی دیگر از مراحل ایجاد استارت آپ تیم سازی می باشد. شما برای گسترش استارتاپ خود مجبور خواهید شد که وظایف خود را به دیگران نیز محول کنید و به بیان بهتر یک تیم داشته باشید.
دانستن و اجرای این سه نکته به شما در انتخاب شریک، استخدام کارمند و یا فریلنسر (پیمانکار و دورکار) کمک خواهد کرد:
– اهداف خود را به صورت روشن و واضح بیان نمایید. مطمئن شوید همه افرادی که با آنها در ارتباط هستید از همان ابتدای کار اهداف و خط مشی شما را به طور صحیح و کامل درک نموده اند.
– برای استخدام یک پروتکل خاص را دنبال کنید. زمانی که پروسه استخدام را شروع میکنید نکات بیشماری وجود دارند که همه آنها را باید مد نظر داشته باشید. از نگاه درست به ظاهر افراد گرفته، تا طرح سوالات مناسب در مصاحبهها و داشتن فرمهای استخدامی مناسب، کارهایی هستند که باید طبق یک پروتکل خاص در طول مدت استخدام دنبال شوند.
– از همان ابتدا یک فرهنگ سازمانی خوب در شرکت خود دایر نمایید. سعی نکنید بخواهید فرهنگ سازمانی شرکتهای بزرگی مانند گوگل را در شرکت خود اجرا کنید. اما با الگو گرفتن از شرکتهای موفق سعی کنید با بالا بردن احترام بین افراد، اقتدار بخشیدن به نفرات از طرق مختلفی مانند آموزش، مشاوره و طرحهای تشویقی، فرهنگ محیط کارتان را بالا ببرید. به طور حتم دکوراسیون دفتر و نوع چیدمان یک شرکت نیز میتواند بسیار مهم باشد. ولی این موضوع کاملا بستگی به اندازه شرکت شما خواهد داشت. در حقیقت مبلمان و ابزار اداری دفتر شما بیشتر شبیه یک تله است تا چیزهای کاربردی و اساسی در محیط کار شما.
گام دهم: مکان مناسب برای راه اندازی استارتاپ خود پیدا کنید.
انتخاب مکان مناسب گام بعدی است که در مراحل ایجاد استارت آپ باید به آن بپردازید. منظور از مکان میتواند دفتر کار و یا مغازه مورد احتیاج شما باشد. اولویتهای شما در انتخاب مکان مناسب، به احتیاج و توقعات شما بستگی دارد. برای انتخاب مکان خود ده نکته زیر را مورد توجه قرار دهید:
– استایل اجرایی.
مطمئن شوید که مکانی را که انتخاب می کنید با تصورات و استایل مورد نظر شما همخوانی دارد.
– جمعیتشناسی یا دموگرافی
ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که مشتریان مد نظر شما چه کسانی هستند. فاصله مکانی شما از مشتریانتان چقدر برای شما مهم است؟ مثلا اگر یک فروشگاه محلی خرده فروشی هستید، مکان مغازه برای شما بسیار مهم است. اما برای مدلهای دیگر کسب و کار، مکان خیلی هم اهمیت ندارد.
– پاخور مکان
اگر شغل شما به گونهای است که نیاز دارید افراد به محل شما بیایند، مکانی را انتخاب کنید که به راحتی بتوان آن را پیدا کرد. به یاد داشته باشید که حتی در بهترین محلهها و پاتوقهای خرده فروشی هم مکان مرده وجود دارد.
– دسترسی و پارک ماشین
آیا مکان شما به راحتی قابل دسترسی است. بی جهت به مشتریان خود به خاطر نبود جای پارک، یا قرار داشتن در محدوده طرح ترافیک، بهانهای برای خرید کردن از جای دیگر را ندهید. مشتری با ارزشترین سرمایه شما ست.
– رقابت
هنگام راه اندازی استارتاپ به مکان رقبا نیز توجه نمایید. گاهی وجود رقبا در اطراف شما، برایتان یک مزیت است. اما گاهی هم اینطور نیست. اگر تحقیقات بازارتان را به درستی انجام داده باشید، دیگر به این موضوع که چه نوع مکانی برایتان مناسب است، آگاهی دارید.
– همجواری با سایر مشاغل و خدمات
این موضوع بیشتر از مسئله پاخور مغازه اهمیت دارد. ببینید که مغازههای اطرافتان چطور میتوانند کیفیت کسب و کار شما را بهبود ببخشند. آدرس این مکان چه وضعیتی را برای کسب شما به ارمغان میآورد؟ آیا کسب و کارهایی در نزدیکی این مکان بوده اند که شکست خورده باشند؟ آیا این موقعیت مکانی تصورات و توقعات مورد انتظار شما در این طرح کسب و کار را برآورده می کند؟
– قوانین و قواعد محله
متناسب با نوع کسب و کار شما، این قواعد و قوانین ممکن است به نفع یا ضرر شما باشد. فقط هنگام انتخاب مکان مواظب باشید مشمول قوانین منع فعالیت از طرف اداره اماکن و یا نیروی انتظامی نشوید.
– زیر ساختهای ساختمانی مکان
اگر فعالیتهای شما در رابطه با صنایع های-تک، یا در زمینه اینترنت و فروشگاههای آنلاینی است که نیاز به اینترنت پر سرعت دارند و یا باید از تکنولوژیهای خاص با ادوات خاصی استفاده کنید، حتما به موضوع زیرساختهای مکان و پتانسیل استفاده از تکنولوژی مورد نظرتان در آن مکان توجه داشته باشید. ممکن است برای این کار نیاز به کمک متخصصین و یا استعلام از اداره برق و یا شرکت مخابرات داشته باشید.
در مورد اجاره مکان، مراقب شارژ و هزینههای جانبی آن باشید. هزینه اجاره مکان برای شما، ممکن است جزو پرخرجترین مراحل کاری شما باشد. ولی به یاد داشته باشید در اکثر ساختمان.ها ممکن است علاوه بر اجاره بها، هزینههای جانبی دیگری نیز گریبان شما را بگیرد. حتی نوع کاربری ملکی که اجاره کرده اید نیز در هزینه راه اندازی استارتاپ از جمله فیشهای برق و گاز شما تاثیرگذار خواهد بود.
زمانی که توانستید موقعیت مناسب خودتان را انتخاب نمایید، در هنگام عقد قرارداد اجاره نامه به چهار نکته مهم توجه داشته باشید:
– مدت اجاره
صاحبان ملک عمدتا دوست دارند ملک خود را کوتاه مدت اجاره دهند. اما تا میتوانید برای اجاره بلند مدتتر پافشاری نمایید.
– نوع مکان اجارهای
فارغ از بحث مکان جغرافیایی مورد نظر شما، به یاد داشته باشید که شما میتوانید انواع مختلفی از مکانها را با قیمتهای بسیار متفاوتی برای خود در نظر بگیرید. مثلا با توجه به نوع کسب و کارتان، میتوانید یک اتاق از یک دفتر، یک میز در یک دفتر، یک غرفه از یک فروشگاه و … را با قیمتی بسیار مناسبتر اجاره کنید. همیشه حق انتخابهای مختلفی را برای خودتان در نظر بگیرید.
– شما حق انتخاب دارید.
به یاد داشته باشید که گزینههای بسیاری هستند که به شما حق انتخابهای متفاوتی میدهند. پس خود را محصور در مکانی نکنید که در آن احساس آرامش ندارید.
در مرحله آخر از انتخاب مکان در مراحل ایجاد استارت آپ ، زمانی که مکان خود را اجاره کردید، میتوانید به طراحی داخلی و بحث زیبایی شناسی آن بپردازید.
گام یازدهم مراحل ایجاد استارت آپ : وارد فاز فروش شوید
مهم ترین بخش از مراحل ایجاد استارت آپ فاز فروش می باشد . مهم نیست در چه صنعتی هستید و یا با چه محصولی سروکار دارید، مهم آن است که آینده کسب و کار شما تنها به درآمد و فروشتان بستگی خواهد داشت. استیو جابز هم این مطلب را به خوبی میدانست، به همین دلیل هم از همان ابتدای کار در گاراژ خود به دنبال سرمایه گذار و فروش محصولاتش بود.
امروزه برای فروش محصولات، تکنولوژیها و روشهای بیشماری وجود دارند که میتوانید استفاده کنید. اما برای فروش چهار اصل وجود دارد که همیشه باید آویزه گوش فروشنده باشد:
جان رمپتون میگوید: «وقتی شما به نظرات مشتری و یا کاربر خود گوش میدهید، متوجه میشوید که آنها دقیقا چه چیزی از شما انتظار دارند و به چه چیزهایی نیاز دارند».
شما نباید از اینکه مخاطب یا مشتری خود را برای خرید بعدی دعوت میکنید و یا از او قول میگیرید که باز هم به شما مراجعه کند، خجالت زده شوید. اما به هیچ عنوان هم نباید برای این کار اصرار کنید، یعنی مشتری نباید احساس کند که شما سعی دارید او را مجبور به این کار کنید.
اغلب مردم آنقدر مودب هستند که اگر به کالای شما علاقه هم نداشته باشند، به شما اجازه میدهند تا کار خودتان را انجام دهید. البته این هم یک نوع مشکل است. چون زمان یکی از منابع ارزشمند شماست.
در حقیقت درآمدزایی و به سود رساندن یک کسب و کار، یک استراتژی خوب برای کسب و کار شما است. اما برای رسیدن به فروش خوب از چه راههایی استفاده میکنید؟ در ابتدا اهداف خود، یعنی افرادی که به محصول و یا سرویس شما نیازمند هستند، را شناسایی کنید. بفهمید که چه کسانی زودتر جذب شما خواهند شد و به شما وفادار میمانند. جامعه مشتریان خود را بزرگتر کنید. در محلهایی که میدانید افراد مورد هدف شما میتوانند تبلیغات شما را ببینند، تبلیغ کنید. بعد از آن به دنبال پیدا کردن بهترین استراتژی فروشی باشید که میتواند این قیف را به سمت درآمدزایی شما هدایت کند.
گام دوازدهم: توسعه و رشد کسب و کار
دیگر مراحل ایجاد استارت آپ توسعه کسب و کار می باشد. میلیونها روش برای بزرگ شدن یک کسب و کار وجود دارد. شما میتوانید وارد حوزه دیگری از بازار شوید، یا بازار هدف جدیدی را برای خود مشخص کنید، محصولات و یا پیشنهادات خود را بیشتر کنید و یا هر روش دیگری را برای بزرگتر کردن کسب و کار خود بکار بگیرید. اما اگر دو ویژگی مهم و اصلی رشد که بواسطه آن شرکتهای بزرگ رشد کرده اند، در شرکت شما نباشد، یعنی هیچ کاری نمی توانید انجام دهید.
– ویژگی اول، شرکتهای بزرگ تلاش میکنند تا خود را به بازار عرضه نمایند. این شرکتها از رسانهها و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند تا به صورت موثری از طریق اجرای برنامه های سازمان یافته، از طریق اینفلوئنسرها و یا بوسیله برگزاری کمپینهای هزینهبر خود را در معرض دید مخاطبین خود قرار گیرند. این شرکتها درک کرده اند که دقیقا بازارهای هدفشان چه کسانی هستند و از طریق روشهای آنلاین و آفلاین و با برگزاری کمپینها ارتباط خود را دائما با آنها حفظ میکنند.
– ویژگی بعدی آنها در حفظ مشتریها است. این شرکتها فهمیده اند که چگونه مشتریان جدید خود را حفظ کنند. شما هم احتمالا این را شنیده اید که «آسانترین فروش، فروش به مشتریانی است که تا به حال داشته اید». اطلاعات تماس مشتریان خود را حتما حفظ کنید و برای همه آنها کارتهای اعتباری یا کارت عضویت و تخفیف درست کنید. از طریق این اطلاعات اقدامات خود را به اطلاع همه آنها برسانید و هر چیزی را به راحتی امتحان کنید. با این کار مشتریان حس می کنند که با برند شما ارتباط برقرار کرده اند. شما هم به شکلگیری و خوشایند شدن این حس مشتریان کمک کنید.
از این استراتژیها در بخش خدمات پس از فروش و بخش مشتریان خود استفاده کنید و همیشه به یاد داشته باشید که کار شما هیچگاه تمام نمیشود و همیشه ادامه دارد. شما همیشه در یک بازار و یا بهتر بگوییم کارزار رقابتی با رقبای بازار خود قرار دارید؛ و این مسئله باعث می شود که کار شما هیچگاه نقطه پایانی نداشته باشد و هیچ وقت نمیتوانید استراحتی به این بخش دهید و تعطیل کنید. علاوه بر این همواره بخش تحقیقات بازار خود را فعال نگه دارید و افراد متخصصی در این بخش برای استارتاپ و شرکت خود استخدام نمایید. همواره به فکر ساخت محصولی برتر باشید و یادتان باشد که این امپراتوری را به سختی بدست آورده اید و باید حفظش کنید.
جمع بندی مراحل ایجاد استارت آپ
همه ما ممکن است به دلایل بیشماری به فکر این افتاده باشیم که یک کسب و کار جدید و یا یک استارتاپ نوآورانه برای خودمان داشته باشیم. بی شک این نه تنها یک آرزوی دست نیافتنی نیست، بلکه اگر توان و همت پیگیری آن را داشته باشیم، لحظه تحول زندگیمان خواهد بود.
برای آنکه بخواهید حوزه کاریتان را مشخص نمایید و روشی برای دست یافتن به آن پیدا کنید، هرگز عجله نکنید.
در مسیر شروع یک استارتاپ مشاوران بسیار زیادی میتوانند در کنار شما باشند، که در تمام مراحل از تصمیم گیری درباره حوزه کاریتان گرفته، تا بخش تامین مالی و تهیه بیزینس پلن و … شما را همراهی می کنند.
تصمیم گیری، پیگیری، نترسیدن از راه، انتخاب درست مسیر و استراتژیها، بخشهایی از این مسیر هستند که یک نوآور و کارآفرین را به سرمنزل مقصود خواهند رساند.
اگر قصد شروع یک استارتاپ در حوزه دریایی را دارید، یا به دنبال مراحل ایجاد استارت آپ هستید، حتما با ما در اپ سی در تماس باشید. تیم ما به شما در تهیه و فروش محصولتان کمک خواهد نمود.
نظرات